м. Львів, вул. Озаркевича 4, офіс 1 (3 поверх)

тел.: +38 (032) 23 67 111; +38 (096) 295-11-02

e-mail: info@inneti.com

Досягайте вершин разом з нами!

Правила юзабіліті

Юзабіліті: Правила, психологія, терміни

Професійний веб-розробник повинен бути адвокатом відвідувача сайту, захищати його інтереси і гарантувати, що незалежно від складності сайту, користувач завжди зможе знайти те, що йому потрібно. Щоб успішно виконувати ці завдання, Ви повинні вміти ефективно захищати свої ідеї та рішення в дискусіях з клієнтами та колегами. Ваша робота в тому, щоб коректувати погані ідеї та невірні концепції, а не сліпо слідувати їм.

Звичайно, для цього важливо глибоке розуміння фундаментальних принципів юзабіліті, але щоб посилатися на них в обговоренні настільки ж важливо знати, як називаються ці концепції. Більше того, використання точних визначень може допомогти відстояти свою точку зору в дискусії.

Правила і принципи юзабіліті

Правило 7 ± 2

Можливості мозку з обробки інформації не безмежні, відповідно до результатів дослідження Джорджа Міллера короткочасна пам’ять може одночасно містити від 5 до 9 сутностей. Цей факт часто використовується при обгрунтуванні необхідності скоротити кількість елементів в навігаційних меню до 7, що викликає гарячі дебати , оскільки не зовсім ясно, як це правило повинне застосовуватися у веб.

Правило 2-х секунд

Полягає в тому, що користувач не повинен чекати будь-якої реакції системи, наприклад, запуску або перемикання програми, більше 2-х секунд. Значення 2 секунди вибрано довільно, але здається досить підходящим. У загальному випадку, чим менше чекає користувач, тим краще.

Правило 3-х кліків

Користувач не буде в захваті від використання сайту, якщо він не може знайти необхідну йому інформацію за три кліки мишкою. Іншими словами це правило підкреслює важливість зрозумілої і простої навігації. У багатьох випадках важливо не стільки кількість необхідних кліків, скільки загальна зрозумілість системи, навіть 10 кліків не проблема, якщо на кожному етапі користувач чітко уявляє, де він і куди повинен рухатися далі.

Правило 80/20 (Принцип Парето)

Полягає в тому, що 80% ефекту виходить в результаті 20% дій. У бізнесі це правило часто застосовується у вигляді: «80% продажу припадає на 20% клієнтів». У веб-дизайні та юзабіліті це правило працює не менш ефективно. Наприклад, значно поліпшити віддачу сайту можна визначивши 20% користувачів, замовників, дій, продуктів чи процесів які дають 80% прибутку і звернувши на них особливу увагу при розробці сайту.

Вісім золотих правил для розробників інтерфейсів

В результаті досліджень взаємодії людини і комп’ютера Бен Шнейдерман склав набір правил, які можуть бути використані при розробці багатьох типів інтерфейсів. Ці принципи актуальні як для розробників інтерфейсів, так і для веб-дизайнерів:

  1. Прагніть до логічності
  2. Для досвідчених користувачів повинен бути швидкий спосіб (скорочення, гарячі клавіші, макроси)
  3. Повинен бути інформативний  зворотній зв’язок
  4. Діалог повинен бути закінченим
  5. Обробка помилок повинна бути простою
  6. Повинен бути простий спосіб скасування дій
  7. Користувач повинен відчувати, що все під його контролем
  8. Якомога менше завантажуйте короткочасну пам’ять

Правило Фіттса

Опублікована Паулем Фіттс в 1954 році модель рухів людини, визначає час, необхідний для швидкого переміщення в цільову зону, як функцію від відстані до цілі і розміру цілі. Зазвичай це правило використовується при розгляді руху мишею від точки A до точки B. Це може бути важливо при розміщенні елементів, кількість кліків на які бажано збільшити.

Перевернута піраміда

Перевернута піраміда – це стиль написання, при якому основна думка представлена ??на початку статті. Стаття починається з виведення, за яким слідують ключові моменти, а завершується найменш важливою інформацією. Користувачі хочуть одержувати інформацію якомога швидше, тому перевернута піраміда як не можна краще підходить для веб, такої ж думки дотримується і гуру юзабіліті Якоб Нільсен .

Задоволеність

Користувачі не вибирають оптимальний шлях у пошуках необхідної інформації. Їм не потрібно найкраще і надійне рішення, навпаки – часто вони готові задовольнитися швидким і не найкращим рішенням, яке буде «цілком прийнятним». Стосовно до веб, задоволеність описується саме цим випадком: користувач отримав «цілком прийнятне» рішення проблеми – навіть якщо альтернативні рішення повніше покривають його вимоги на тривалий термін.

Психологія в юзабіліті

Синдром каченяти (Baby-Duck-Syndrome)

Зазвичай користувачі прив’язуються до першого, вивченому ними дизайну, і судять інші по тому, наскільки вони на нього схожі. В результаті користувачі воліють використовувати системи, схожі на ті, які вони знають, і не дуже люблять інші. Ця проблема часто виникає при редизайні, користувачі, які звикли до попередньої версії дизайну, у новій структурі сайту відчувають себе не комфортно.

Банерна сліпота

Користувачі ігнорують все, що схоже на рекламу, і що цікаво, роблять це дуже ефективно. Хоча рекламу помічають , її все одно завжди ігнорують . У користувачів вироблені досить-таки чіткі схеми, яким вони слідують, виконуючи в веб різні дії: у пошуках необхідної інформації вони фокусують увагу на тих частинах сторінки, де ця інформація може бути розташована – на основному тексті і гіперпосиланнях. Великі, барвисті, анімовані банери в цьому випадку повністю ігноруються.


Джерело: Banner Blindness: Old and New Findings
Переклад: Користувачі не бачать банерів

Ефект невизначеності (Ефект Зейгарник)

Людина не терпить невизначеності – ми намагаємося знайти відповіді на виникаючі питання, причому якомога швидше. Ефект невизначеності заснований саме на цій особливості поведінки людей. Відеоролики, статті і сюжети, які використовують ефект невизначеності, зазвичай закінчуються раптово, не дозволяючи вирішити складну ситуацію і не відповідаючи на виникаючі питання. Цей ефект часто використовується в рекламі: задаючи відвідувачам цікаві і провокаційні питання, рекламщики часто примушують до читання матеріалу або кліку на засланні.

Виявлений Блюмом Зейгарник в 1927 році ефект допомагає встановити емоційний зв’язок з читачем і неймовірно ефективний в маркетингу. Читачі краще запам’ятають, про що була реклама, і навіть дрібні деталі будуть запам’ятовані більш чітко і точно. Ефект Зейгарник використовується і при написанні текстів для веб, щоб залучити і зацікавити відвідувачів.

Принципи сприйняття форм

Це фундаментальні правила людської психології в контексті дизайну інтерфейсів людина-комп’ютер.

Закон близькості стверджує, що коли ми бачимо набір об’єктів, об’єкти, розташовані ближче один до одного, ми розпізнаємо як групу.


Реальний приклад дії закону близькості c MTV Music Awards 2002.

Закон подібності стверджує, що подібні об’єкти людина підсвідомо групує.

The Law of Pr?gnanz стверджує, що один і той же об’єкт може грати важливу роль в одному візуальному полі і бути частиною фону в іншому.


У логотипі Macintosh можна розгледіти як звичайне щасливе обличчя, так і щасливе обличчя в профіль.

Закон симетрії стверджує, що ми схильні сприймати симетричні об’єкти як один об’єкт.

Закон змикання стверджує, що люди схильні об’єднувати об’єкти, які насправді не є єдиними.


У логотипі IBM ми бачимо літери I, B, M хоча насправді там є тільки лінії різної довжини.

The Self-Reference Effect

Цей ефект особливо важливий при створенні текстів для веб, оскільки може значно поліпшити зв’язок між автором і читачем. Речі, пов’язані з нашим власним досвідом, ми запам’ятовуємо краще, ніж ті, які з нами не пов’язані. Приміром, після прочитання статті люди краще запам’ятовують персонажів, історії або факти, з якими вони були якось пов’язані.

Термiни та концепції

Відстеження погляду (Eye-Tracking)

Відстежуючи рух очей, можна визначити, куди дивиться користувач. Існують методи, які дозволяють, спостерігаючи за кожним рухом очей, визначити області які приваблюють його найбільшу увагу. Дослідження в цій області дозволяють робити висновки про те, наскільки комфортно почуваються користувачі на сайті і як швидко вони можуть зрозуміти його структуру.


Приклад результату відстеження погляду.

Згин (Fold)

Згин – це лінія, що проходить на рівні нижньої межі вікна браузера, всі розташовані нижче неї елементи сторінки не видно без прокручування. Рівень цієї лінії залежить від дозволу монітора відвідувача. На елементи, розташовані вище згину, зазвичай доводиться більше кліків і уваги користувачів, і як наслідок, більше прибутку, але існують і протилежні думки.

Підказки (Gloss)

Підказки до посилань можна додати за допомогою атрибута title. Точний опис всіх внутрішніх і зовнішніх посилань за допомогою інформативних підказок і тексту посилання може поліпшити юзабіліті веб-сайту.

Graceful Degradation, Fault-tolerance

Властивість сайту відображати контент і зберігати базовий функціонал, навіть якщо деякі його компоненти не можуть бути відображені або використані. На практиці це означає, що контент веб сайту повинен бути доступний при будь-яких можливих помилках, в будь-якому браузері і операційній системі.

Granularity

Ступінь розділення великого обсягу складних даних на невеликі модулі.

Hotspot

Клікабельна область сайту, яка змінює своє оформлення після кліка на неї. Це характерно для: focus-ефектів після кліка на посилання або інший елемент сайту.


Hotspot і gloss

Чіткість (Legibility)

Візуальна розбірливість тексту.

Minesweeping

Непомітність посилань на сайті може приводити до того, що користувачеві доведеться водити курсор над сторінкою, щоб виявити посилання зі зміни його виду. У більшості випадків – це чіткий сигнал про проблеми юзабіліті.

Містична навігація (Mystery-Meat Navigation, MMN)

Цей термін використовується для позначення навігації, в якій користувачеві важко зрозуміти призначення гіперпосилань або взагалі знайти їх.

Логічність (Physical consistency)

Логічність зовнішнього оформлення сайту – положення логотипу, навігації, використання графічних елементів і типографіки. Логічність дуже сильно впливає на зручність навігації по сайту.

Прогресивне поліпшення (Progressive Enhancement, PE)

Стратегія розробки, при якій базовий функціонал сайту доступний з усіх браузерів, а для користувачів сучасних браузерів передбачені додаткові можливості. Основна перевага такого підходу в тому, що він дозволяє створювати сайти, зручні для користувачів з повільними сполуками або старими браузерами, при цьому надаючи додаткові можливості для користувачів з швидкісними з’єднаннями і сучасними браузерами

Читабельність (Readability)

Позначає рівень зрозумілості змісту тексту, залежить від складності пропозицій і використовуваних термінів. Зазвичай вимірюється рівнем освіти: необхідної  читачеві, щоб зрозуміти текст. Читабельність і розбірливість – поняття різні.

Дизайн орієнтований на користувача (User-centered design, UCD)

Стратегія дизайну, в якій користувачі, їхні потреби, інтереси і поведінка є основою при розробці структури сайту, навігації й подачі інформації. Такий підхід став стандартом для сучасних веб-додатків, особливо у світлі додатків, що використовують контент, генерований користувачами. У Веб 2.0 користувачів потрібно мотивувати до створення контенту та іншої активності, при цьому робота з сервісом повинна викликати мінімум труднощів і бути максимально зручною.

Пильність (Vigilance, sustained attention)

Здатність зберігати пильність при виконанні тривалих, монотонних завдань, таких як перевірка тексту на наявність помилок, запам’ятовування зустрічей і домовленостей, збереження документів під час роботи. У сучасних веб-додатках такі завдання виконуються автоматично, тим самим підвищуючи зручність сервісів.

Walk-Up-And-Use Design

Інтуїтивно зрозумілий дизайн, який відвідувачі, які використовують його вперше або яким він знадобитися тільки один раз, могли ефективно використовувати його без попереднього навчання або інструкцій.

Wireframe

Скелет сайту, який відображає ідеї концепції та структуру майбутнього сайту. Може бути представлений у вигляді презентації, яка демонструє замовникам особливості компонування і функціональності сайту, а також можливі сценарії виконання користувачами їх завдань. Зазвичай скелет не містить візуальних елементів або готової розмітки сайту, але, можливо, в нього будуть включені чернетки або скетчі.

 



Залишити відгук

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *